Så gör de son lyckas 


Vissa delar i jobbet har vi alltid behövt vara bra på. 
Men det är också mycket nytt att ta in. 
Våra program utgör en mix av de största behoven just nu.


LEDARSKAP  |  ORGANISATION

HEM  |  ERBJUDANDE  |  JOURNALISTIK

Tolv steg till en ny journalistik 

Så gör de som lyckas

Vad gör egentligen de som lyckas bäst med att utveckla en printorienterad journalistik till en modern digital journalistik som drar läsare och nya prenumeranter? Vårt svar på den frågan består av tolv punkter. Tolv saker de som lyckas gör. Utifrån dessa tolv slutsatser har vi dels skapat ett analysverktyg och dels ett verktyg för hur man kan utveckla de delar där man skulle vilja bli bättre. Stora delar av våra utbildningsprogram för journalister, se nedan, bygger på dessa insikter. 

Här kan du läsa mer om "Tolv steg till en framgångsrik digital journalistik"  

 
 

FÖR JOURNALISTER

Kurser & Workshops 

2024

> Så blir du mest läst

Innehåller mycket interaktion och deltagarna gräver i frågan hur digitaliseringen påverkat människors beteenden och hur det i sin tur påverkar hur vi bör presentera vår journalistik för att få materialet att lyfta.

> Intervjuteknik
Så grundläggande, men ändå så avgörande. Workshop som vässar din intervjuteknik så du får fram det du vill.

> Idéarbete med läsarna
Vi har skapat en mötesmodell för att generera bästa möjliga idéer med läsaren i fokus. I den här workshopen får du jobba med frågan om varför det är så viktigt att idéarbeta med läsarna och hur man kan gå tillväga. 

> Effektiva rubriker
"Rubriker, det kan jag redan", tänker du kanske. Men då har du inte gått den här workshopen som inte bara överraskar utan också vidgar begreppet rubrik.

> Jobba med video
Så här gör du för att på ett smart och effektivt sätt använda video som ett verktyg och en publiceringsform i ditt dagliga arbete.

> Dra isär journalistiken
För att lyckas digitalt med vår journalistik behöver vi både bli snabbare – och mer fördjupande. Mediamentorerna modell delar in journalistiken i sex olika publiceringstempon som kräver olika angreppssätt för att optimeras. Här får du lära dig allt om detta.

> Grävande journalistik
De flesta lokala mediehus har med minskande resurser inte möjlighet att ha grävgrupper. Vi har tagit fram en modell för lokaltidningar som vill bli bättre och mer effektiva i sitt grävande.