Tjugonio år senare...

Det var en gång två redaktörer som insåg att det helt saknades ledarutbildningar
inom mediebranschen. Året var 1995 och Mediamentorerna skapade den första 
skräddarsydda utbildningen för chefer i media. Sedan dess har hundratals
chefer och mellanchefer gått i våra utbildningar, utvecklings- och coachprogram.
Sedan några år tillbaka fokuserar vi på den helt nödvändiga digitala
omställningen i media.
 

Sanningen i vitögat

Det är kanske mänskligt att vilja tona ner hotfulla förebåd om att vi behöver förändras. I en bransch som i stort sett likadan ut i över hundra år, har den omställning som digitaliseringen av våra samhällen utgjort inte varit helt lätt. Men vi ska inte lura oss själva. Vi måste förändra vårt sätt att tänka och arbeta, för den traditionella journalistiken tappar mark. Till förmån för nåt som i vart fall kräver ändrade attityder. Mitt i den förändringen vill vi vara.


Våra ömmaste tår

Effekten är det viktiga

Vi vill fokusera på effekterna av det vi gör, inte det vi gör... Om ni vill ha hjälp med en workshop kommer vi alltid fråga vad den ska leda till, annars är risken stor att det intre blir bra. Kan låta som självklarheter, men ack så viktigt att betona. Vi gillar att arbeta mot mål snarare än på timmar. 

Vi börjar där du befinner dig

Vi är nästan paniskt rädda för att bli betraktade som management-konsulter som kommer in och drar färdiga power-points. Det är motsatsen till hur vi jobbar. Vi lägger massor med energi på att förstå våra kunders behov och speciella villkor. Och detsamma gäller våra utbildningar. De är alltid i form av work-shops, eftersom det är i delaktigheten det sker. 

Vi har varit där du är

Vi är konsulter, utbildare och processledare, men i grunden är vi också journalister. Och vi har alla varit chefer i media. 
Vi har en grundmurad förståelse för hur det är att jobba i medie- och kommunikationsbruset och det är en avgörande faktor för att kunna hjälpa till. Tycker vi.

Vårt manifest

Experterna hävdar att digitaliseringen bara är i sin början. Ändå har den redan förändrat vårt samhället i grunden, oftast till det bättre. Men vart är vi på väg? Säger vi ajöss till demokratin, öppenheten och oberoendet som vi känner det? Blir polarisering och fake news det nya normala? Aldrig. Journalistikens grundläggande fundament har inte förändrats. Men sättet den görs på är nytt. Den nya tekniken öppnar oanade möjligheter för journalistik och nyheter i såväl minsta småstad som de stora metropolerna. Ett nytt medielandskap behöver byggas. Vi bidrar genom att förse journalister och mediehus med kraft och mod, kunskap och verktyg. Att skapa journalistik som berör, granskar och engagerar i en allt mer digitaliserad och överinformerad värld är viktigare än någonsin.

Kärntruppen

Jonas Elgh

Konsult & Delägare

Jonas har stått mitt i den digitala transformationen sedan han gick ut Journalisthögskolan 2001. Byggde upp Svenska Dagbladets webb under 15 år och har jobbat i Mediamentorerna sedan 2016. Jonas har hjälpt många redaktioner att stöpa om journalistiken.

Tinna Bondestam

VD, konsult & delägare

Tinna kom till Mediamentorerna för över tio år sedan efter en lång karriär som reporter, nyhetschef och affärsutvecklare på bl a Sundsvalls Tidning. Jobbar mest med organisations- och teamutveckling jämte rollen som vd på Mediamentorerna 

 
Herbert Neuwirth

Konsult & Delägare

Journalist, chef och förändringsledare med erfarenhet från bl a Sveriges Radio, SVT och Utbildningsradion. Har en Master i Digital Media Management och predikar vikten av team, verklig delaktighet och användarfokus.

Thomas Lundkvist

Konsult & Delägare

Över 25 år som reporter, redaktör och chef på bl a Aktuellt, Striptease och Uppdrag Granskning. Entreprenör sedan 15 år tillbaka som brinner för medias utveckling och att hitta nya vägar för en autentisk journalistik till nytta för folket. 

Anna Ivemark

Konsult

Många års erfarenhet som journalist och kompetensutvecklare på bl a Sveriges Radio. Har utbildat runt 200 journalister per år de senaste tio åren i grundläggande journalistiska verktyg, som intervjuteknik. Är beteendevetare i grunden, diplomerad coach och drivs av att se andra växa.

Per Andersson

Konsult & Grundare

Grundade Mediamentorerna tillsammans med Ann Lagerström i mitten av 90-talet. Är en av landets skickligaste coacher och brinner särskilt för feedback-system som förändringsdrivare.